Åb. 22,16.
Jesu engel har vist alt dette!
Åb 1,1 Jesu Kristi åbenbaring, som Gud gav
ham for at vise sine tjenere, hvad der snart skal ske, og som han kundgjorde
og sendte med sin engel til sin tjener Johannes,
Præster og andre erklærede, at profetierne
i Daniels bog og Åbenbaringen var uforståelige mysterier. Navnet
åbenbaringens bog er i modstrid med denne opfattelse. "Jesu Kristi
Åbenbaring, som Gud gav ham for at vise sine tjenere, hvad der skal
ske i en hast. Salig er den, som oplæser, og de, som hører
profetiens ord og holder fast ved det, der er skrevet i den; thi tiden
er nær." Åb 1,1-3.
Som profeten siger: "Salig er den, som oplæser,"
der findes, nogle, som ikke vil læse; men det er ikke dem, der prises
salige. "Og de som hører" der findes også nogle, som afslår
at høre noget om profetierne; heller ikke for den slags mennesker
gælder velsignelsen. "Og holder fast ved det, der er skrevet i den."
Mange afslår at tage hensyn til de advarsler og den belæring,
som rummes i Åbenbaringen; ingen af disse kan gøre fordring
på den lovede velsignelse. Ingen af dem, der spotter profetiens ord
og håner de symboler, som højtideligt bliver givet til os,
ingen af dem, der nægter at leve et nyt liv og berede sig til Menneskesønnens
komme, får en velsignelse.
Hvor tør dog mennesker over for det inspirerede
ords klare vidnesbyrd hævde, at Åbenbaringen er et mysterium,
som ligger uden for menneskers fatteevne? Tvært imod er det en åben
bog, og læsningen af Åbenbaringen leder tanken hen på
Daniels profetier, og begge fremkommer de med en meget betydningsfuld belæring,
som Gud selv har givet mennesker, om de begivenheder der skal finde sted
ved afslutningen på denne verdens historie.
Johannes fik åbenbaret syner, der var af dyb og
betagende interesse for menigheden. Han så Guds folks stilling, farer,
kampe og endelige frelse Han beretter om de afsluttende budskaber, der
skal modne jordens høst enten som neg til den himmelske lade eller
som halmknipper til ødelæggelsens ild. Meget betydningsfulde
begivenheder blev ham åbenbaret, navnlig for den sidste menighed,
for at de, som ville vende sig bort fra vildfarelsen til sandheden, og
ønskede at blive belært om de farer og den strid, der ventede
dem. Ingen behøver at leve i mørke med hensyn til det, som
skal overgå jorden.
Hvorfor findes så denne vidt udbredte uvidenhed
om en betydningsfuld del af den hellige skrift? Hvorfor denne modvilje
mod at granske dens lære? Dette er virkningen af de udspekulerede
anstrengelser, som mørkets fyrste gør sig for at skjule det
for mennesker, som afslører hans bedrag. Af denne årsag har
Kristus, den store åbenbarer, i sin forudviden om den kamp, der ville
blive ført imod at studere Åbenbaringen, udtalt en velsignelse
over alle dem, der ville læse, høre og efterkomme profetiens
ord.
B
Davids rodskud – morgenstjernen!
Es 11,1-5 Men der skyder en kvist fra Isajs stub, et
skud gror frem fra hans rod. Over ham hviler Herrens ånd, visdoms
og indsigts ånd, råds og styrkes ånd, kundskabs og gudsfrygts
ånd; han lever og ånder i frygt for Herren. Han dømmer
ikke efter, hvad hans øjne ser, fælder ikke dom efter, hvad
hans ører hører; han dømmer de svage med retfærdighed,
fælder retfærdig dom over landets hjælpeløse.
Han slår voldsmanden med sin munds stok, og med læbernes ånde
dræber han den uretfærdige; retfærdighed er bæltet
om hans lænder, trofasthed bæltet om hans hofter.
Jer 23,5-6 Der skal komme dage, siger Herren, da jeg lader
en retfærdig spire fremstå af Davids slægt. Han skal
være konge med indsigt og øve ret og retfærdighed i
landet. I hans dage skal Juda frelses og Israel ligge trygt. Han skal få
dette navn "Herren er vor Retfærdighed".
Sandhederne i den tredje engels budskab har nogle fremstillet
som en tør teori; men i dette budskab skal Kristus "Den Levende"
fremstilles. Han skal åbenbares som den første og den sidste,
som den JEG ER, Davids rodskud og ætling, den strålende morgenstjerne.
Gennem dette budskab vises Guds karakter i Kristus for verden. Kaldet skal
lyde: »Du Jerusalems glædesbud, løft den uden frygt
og sig til Judas byer: »se Eders Gud!« Se, den Herre Herren
kommer med vælde, han hersker med sin arm. Se, hans løn er
med ham, hans vinding foran ham, han vogter sin hjord som en hyrde, samler
den med armen, bærer lammene i favn og leder de diende får.
Es.40,9-11.
Se, vi skal, sammen med Johannes Døber, pege mennesker
hen til Jesus og sige: »Se Guds lam, som bærer verdens Synd!«
Joh.1,29. Invitationen skal lyde nu, som aldrig før: »Om nogen
tørster, han komme til mig og drikke!« »Ånden
og bruden siger: »Kom!« Og den, som hører, skal sige:
»Kom!« Og den, som tørster, skal komme; den, som vil,
skal modtage livets vand uforskyldt. Joh.7,37. Åb.22,17.
De sidste dages farer er over os, og i vort arbejde skal
vi advare folk for den fare de er i. Lad ikke de højtidelige scener
som profetien har åbenbaret være uberørte. Hvis vores
folk er halvvågnede, hvis de forstår nærheden af begivenhederne
skildret i Åbenbaringen, ville en reformation blive udrettet i vore
menigheder, og mange flere ville tro budskabet. Vi har ingen tid at spilde;
Gud kalder på os til at vogte os for sjæle som de der må
give et regnskab. Frem nye principper, og fyld op med den knivskarpe sandhed.
Det vil være som et tveægget sværd. Men vær ikke
for hurtig til at diskutere. Der vil blive tider hvor vi stadig må
stå og se Guds frelse. Lad Daniel tale, lad Åbenbaringen tale,
hvad der er sandt. Men fra hvilken side emnet end overbringes, opløft
Jesus som håbets midtpunkt, Davids rodskud og ætling, jeg er
den strålende morgenstjerne." Åb 22,16.
|