Dagen efter hypnosen!

 

Dorie virkede som psykoterapeut i Toronto. Hendes arbejde havde intet med under at bestille. Blot øvelser og adfærdsmonstre, der kunne nedsætte stress og lære folk at slappe af.

Så en dag overværede hun en hypnose. Hun blev vidne til, at „en and vandrede bort og vendte tilbage og fortalte om, hvad den havde set, og at den havde helbredt en mand på et hospital."

Og hun sagde: "Det var lige noget for mig! "

Hun flyttede nu til Carmel i Californien, hvor hun påbegyndte sin egen praksis og snart fik nogle fa patienter.

Da var det, at det skete. Det var juledag, og hendes mand, som i flere uger havde klaget over hovedpine, blev pludselig alvorligt syg. Hun var overbevist om, at lian var døden nær, men hun kunne ikke fa fat på en loge. Hun anbragte derfor sin mand på massagebordet og gav sig til at kærtegne hans tindinger med fingerspidserne.

Idet hun rettede sig op, så hun en fremmed mand stå ved siden af hende. Han sagde. at hun ikke skulle være bange - han var kommet for at hjælpe hende. Hun iagttog ham nærmere og blev klar over, at han var et genfærd. Men hun var ikke bange.

„Jeg er læge," sagde han med skotsk accent. „Din mand vil do, medmindre han bliver opereret. Men jeg har ikke energi til selv at gøre det. Derfor å jeg arbejde igennem dig. Jeg vil benytte mig af dine kræfter og vibrationer." Og derpå sagde han bydende til hende: "Skær det øverste af hans hovedskal bort."

Dorie stirrede på ham og tovede. Han gentog ordren. „Skær det øverste af din mand hovedskal bort, så trykket kan blive lettet."

Derpå rolle hun sin finger tvunget til at beskrive en cirkel omkring hendes mands hoved - som om hun skar med en kniv. Med et kunne hun se ind i hans kranium. Genfærdet befalede hende at fjerne nogle knoglesplinter, som pressede mod hjernen. Efter en halv times forløb kunne hun ikke finde flere knoglesplinter, og lægen befalede hende nu at sætte hovedskallen på plads, men „ikke for stramt. Der må være en kvart tomme til at tage overtrykket, og vi gentager så operationen i morgen".

Hendes mand havde det meget bedre den aften. Spøgelseslægen vendte tilbage næste dag, og behandlingen blev gentaget. Efter flere sådanne behandlinger var hendes mand symptomfri.

En af hendes bekendte overværede en af behandlingerne. Denne siger nu. nar en eller anden er syg: „Du må hellere henvende dig til Doric." Og falk kommer for at blive helbredt - af hendes skotske genfærd.

Uhyggeligt? Outreret'? Det er grunden til, at jeg har gengivet det. De fleste kender lidt til begyndelsen på hypnosens vej: men ikke alle forstår, hvor vejen kan fore hen. Det kan tage sin begyndelse ved et selskab eller i en tandlægestol eller ved blot at være passiv tilskuer. Men det er et sind uden for ens eget, der bestemmer, hvad der derefter skal ske.

Man stillede Dorie spørgsmålet: „Nar han giver Dem ordrer, gør han det da brysk eller venligt?"

Og hun forklarede: „Nar han foretager en operation, behandler han mig på samme måde, som en læge behandler en sygeplejerske på en operationsstue. Han er afgjort herre over situationen. Det er en af grundene til, at han siger, det er så let at arbejde gennem mig. Jeg er altid villig til at lystre."

Her har vi det centrale. Villig til at lystre. En eneste hypnose — plus et ubeskyttet sind. Og nu arbejder hun for et skotsk genfærd.

Hvad er sandheden om hypnose? Er det en ufarlig metode til bedøvelse? En god metode til at blive en uønsket vane kvit? En harmløs metode til at trænge tilbage i fortiden? Eller er det et farligt adgangskort til sindet?

Vi nærer afsky for fangelejrens hjernevask. Vi gyser ved tanken om en sindssyg diktator, som gør massernes sind til slaver af hans vilje. Men vi påvirker villigt sindet med medikamenter og overgiver det til hypnotisørens forgodtbefindende og fusker letfærdigt med vore hjernesvingninger.

Er det nogen sinde ufarligt at fuske med sindet og lade en anden overtage herredømmet? Du må afgøre det.

Den mand eller kvinde, som kun sætter hypnose i forbindelse med selskabslege og tandlægestole, har ganske enkelt intet begreb om, hvad der går for sig. Det kan være begyndelsen, det er sindets første breche. Men ville de magter, som star bag hypnosen, benytte sig af denne breche uden at have et højere sigte'? Ville en sælger sætte foden i doyen, hvis han ikke havde til hensigt at opnå adgang?

Hypnose benyttes i øvrigt under mange forskellige betegnelser. Det kan ikke være forkert at mistænke sådanne tilsyneladende uskyldige betegnelser som videnskabelig afslappelse" og „psykisk beroligelse". Der findes ikke nogen særlig klar afgrænsning mellem såkaldt videnskabelig afslappelse, hypnose og beherskelse af inder. I det ene øjeblik er det en ven eller en pålidelig læge, som giver en ordrer. I næste øjeblik kan det være en and, som har trængt sig ind fra det hinsidige.

De Witt Miller, som har foretaget undersøgelser på dette felt, påpeger faren: „Nar underbevidstheden under hypnosen bliver modtagelig for påvirkninger udefra, hvordan kan vi da sikre os imod, at et eller andet astrallegeme fra åndeverdenen trænger sig ind i underbevidstheden under den hypnotiske trancetilstand og driver sin okkulte virksomhed, sådan som det er tilfældet med et medium under trance?"

Lige siden Bridey Murphys dage har mænd og kvinder leget med hypnotisk regression og fundet det underholdende. Men magterne i det hinsides leger ikke med for sjov. De leger i ramme alvor.

Det menneske, som med en hvilken som helst bevæggrund underkaster sig hypnose, underkaster sit sind og sin samvittighed et andet sinds vilje. Samvittigheden er sjælens vogter. Og dræber man vagthunden, kan der ske hvad som helst. Heri ligger faren.

Du har utvivlsomt hørt den påstand, at samvittigheden stadig er i funktion under hypnose. Desværre er det ikke hele sandheden. Nogle af de mest erfarne eksperter, endda nogle, som er tilknyttet Nancy-skolen i Frankrig, smiler blot ad den påstand. at hypnotisk suggestion, for at kunne foretages, må stemme overens med den hypnotiseredes moral. De fortæller os, at det tværtimod endda er muligt under stærk hypnose at tvinge normalt samvittighedsfulde mennesker til at begå forbrydelser.

Man vil indse det helt logiske i dette. Hypnotisøren er klar over, at den hypnotiserede ikke kan forventes at handle efter hans vilje, medens denne har sine sansers fulde brug. Derfor må „hypnotisøren for en tid sætte individets bevidste tankevirksomhed ud af funktion', som en ekspert siger. Han må gøre vagthunden tavs. Og det er en farlig leg.

Tidsskriftet Life skrev: „Hvad angår den mulighed, at hypnose vil kunne udnyttes hensynsløst, er forskningen endnu ikke nået frem til utvetydige resultater. Der hersker dog nogenlunde enighed om et punkt: et menneske kan intet foretage sig under hypnose, som direkte strider imod dets egen samvittighed eller dets selvopholdelsesdrift. Hvis man for eksempel befaler det at begå et mord eller at tage livet af sig selv, reagerer det blot ved at vågne op af trancen."

Men han modsiger direkte, hvad han netop har sagt, ved at fortsætte således: „Men det er til en vis grad en cirkelslutning. ... Selv samvittigheden kan ændres. Et indlysende eksempel på dette er den mand, som ville være rædselsslagen, hvis man bad ham begå et mord, men som i krigstid som soldat ikke alene dræber fjendtlige soldater, men faktisk følger sin samvittighed ved at gøre det. Under hypnose vil en dygtig og hensynsløs hypnotisør maske være i stand til at foretage en lignende ændring af offerets samvittighed."

Et opsigtsvækkende fransk eksperiment viser den sælsomme kraft i efter hypnotisk suggestion. Forsøgshypnotisøren sagde til en ung kvinde under hypnose, at nar hun kom ud af trancen, skulle hun forgifte en af hans unge medarbejdere. Hun protesterede: „Han har ikke gjort mig noget. Jeg er ikke nogen forbryder." Hypnotisøren gav ikke op. Han sagde, at den unge mand i virkeligheden i al hemmelighed var hendes fjende. Til slut indvilligede pigen og han gav hende et glas med en uskadelig væske, som han fortalte hende var gift.

Da hun blev bragt til bevidsthed, gik hun hen til den unge mand og sagde henkastet, at det var ulidelig varmt og at han matte være tørstig. Hun tilbød ham glasset. Hun lod endda, som om hun først drak deraf og så derpå til, mens han tog en slurk af den formodede dødbringende væske.

Kun et forsøg. Men kan sådanne morkels gerninger gøres efter i det virkelige liv? Tungtvejende kendsgerninger tyder på det.

Jeg tror, man vil se, at enhver breche i sindet, enhver overlagt svækkelse af det, enhver underkastelse under en andens herredømme - endda blot for en tid og med et tilsyneladende vigtigt formal - kan sabotere vore livsvigtige forsvarssystemer, uden at vi ved af det. Sindet tilhører Gud; og at underkaste dette tankens og samvittighedens citadel under et andet menneske med en hvilken som helst rosværdig begrundelse kan i det lange lob fa katastrofale følger.

Og disse følger må vi ikke tage os let. Der findes flere og flere vidnesbyrd om, at åndemagter faktisk er i stand til at manipulere med menneskesindet - at de er eksperter i det - og kun er ude efter en ting: beherskelse.

Er det noget under, at den vise mand sagde: „Vogt dit hjerte mer end alt andet, thi derfra udspringer livet"? Ordsprogenes Bog 4,23.

Vogt dit hjerte. Kan Salomon have ment noget som helst andet end sindet? Vogt det mere end alt andet. At lade det besætte af et andet væsen er uforeneligt med menneskets medfødte, personlige forpligtelse over for Gud. Og det er farligere, end vi tror!

Hvorfor er vi så rædselsslagne ved tanken om at blive kidnappet? Vi ønsker ikke, at en fremmed skal holde os fangen og bestemme, hvor vi skal gå hen og hvad vi skal foretage os. Det er en alvorlig forbrydelse. Men der findes åbenbart ingen lov, som forbyder kidnapning af sindet. Uhyggelige og ukendte magter fra det hinsidige står med et ved ens side og far uden indvending lov at tage tøjlerne.

Hvis en fremmed kom ind ad døren og sagde til din hustru: „Vær ikke bange, jeg er kommet for at beskytte dig", ville hun sikkert råbe om hjælp. Hun ville ikke ønske at blive beskyttet af en indtrængende. Men det lykkes ustandselig for psykiske indtrængere - og det ikke blot over for kvinder: mænd er ofte lige så godtroende med hensyn til at tage imod fremmede fra det hinsidige.

Det medicinske fakultet ved Californiens universitet i San Diego tilbyder forelæsninger, som skal lære de studerende hypnose. Universitetet mener, det kan oplære lægerne til at hjælpe folk med at blive sådanne uvaner kvit som rygning, overvægt, alkoholisme og søvnløshed.

Men man betaler en høj pris for denne såkaldte hjælp. Man er maske nok blevet uvanen kvit eller har tabt ti kilo. Men ens sind er blevet mere følsomt over for beherskelse udefra. Låsene i døren til ens sind er blevet brækket op. Og de kan ikke repareres. Man må leve videre med denne tilstand. Man har ladet en ven eller en anset terapeut pille ved ens sind. Men nu har også fremmede lettere ved at fa adgang. Og næste gang vil disse fremmede fra den usynlige verden maske ikke være så høflige, først at bede om lov til at komme ind.

Dagen efter hypnosen er man ikke mere helt sig selv. Man har solgt noget af sig selv som slave. Og det er let at sælge mere. Apostlen Paulus sagde: „Nar I stiller jer til rådighed for en som lydige trælle, så er I trælle under ham, som I lyder ..." Romerbrevet 6,16.

Der må findes en metode til at blive uvanen kvit eller tabe ti kilo uden at give afkald på noget af ens frihed. Og det gør der til alt held.

Den, som kaldtes Jesus, sagde: „Hvis altså Sønnen far frigjort jer, skal 1 være virkelig frie."