<KMKOS 139/1> Undertrykkelsen af Guds
ord under det romerske herredømme og de frygtelige resultater af
dette, er ligesom ophøjelsen af Guds ord i afslutningen omtalt mange
steder i de profetiske skrifter. Da Johannes fik det syn der omfattede
de 1260 år, var han henvist til øen Patmos. Pavevældet
fik i denne periode tilladelse til at nedtræde Guds ord og at forfølge
Guds folk. Herrens engel sagde: "De skal nedtræde den hellige stad
(den sande kirke) i 42 måneder. Og jeg vil lade mine to vidner, klædte
i sæk profetere i 1260 dage."
<KMKOS 139/2> De perioder, som nævnes her er identiske og repræsenterer
det tidsrum, i hvilket Guds trofaste vidner var i en tilstand af mørke
De to vidner repræsenterer skrifterne i Det gamle og Det nye Testamente.
I både det Gamle Testamente og i Det Ny Testamente finder vi betydningsfulde
vidnesbyrd om Guds lovs oprindelse og uafbrudte varighed. Frelsesplanen
er også omtalt i dem begge. Det gamle Testamentes symboler, ofre
og profetier peger frem mod en kommende frelser. Det nye Testamentes evangelier
og breve fortæller om en frelser, som er kommet på nøjagtig
den måde, som det blev forudsagt i profetierne.
<KMKOS 139/3> "Dit ord," sagde Salmisten, "er en lygte for min fod,
et lys på min sti." Salme. 119,105. Dette lys skal skinne gennem
de to olietræer og de to lysestager, som står for jordens Herres
åsyn." Pavemagten forsøgte at skjule sandhedens ord for folket
og fremførte falske vidner, der modsagde sandheden. Da Bibelen blev
forbudt af religiøse og verdslige myndigheder; da dens vidnesbyrd
blev forvansket og der blev gjort alle tænkelige forsøg, som
mennesker og dæmoner kunne opfinde, på at lede folkets interesse
bort fra den; da de, som vovede at forkynde dens hellige sandheder, blev
forfulgt, forrådt, pint, begravet i fangehuller og dræbt for
deres tros skyld eller tvunget til at flygte op i bjergene eller til at
skjule sig i huler og grotter i jordens skød, da profeterede de
trofaste vidner, klædte i sæk.
<KMKOS 140/1> "Og vil nogen gøre dem fortræd, skal ild
udgå af deres mund og fortære deres fjender; ja, hvis nogen
vil gøre dem fortræd, skal han omkomme således." Åb
11,5. Menneskene kan ikke ustraffet trampe på Guds ord. Betydningen
af denne frygtelige trussel forklares i sidste kapitel af Johannes' Åbenbaring:
"For enhver, som hører de profetiske ord i denne bog, vidner jeg:
"Hvis nogen lægger noget til dette, skal Gud lægge på
ham de plager, som der er skrevet om i denne bog. Og hvis nogen tager noget
bort fra denne profetiske bogs ord, skal Gud fratage ham hans del i livets
træ og den hellige stad, som der er skrevet om i denne bog." Åb
22,18-19.
<KMKOS 140/2> Således er de advarsler, som Gud har givet for
at bevare menneskene, fra på nogen måde at forandre det, som
han har åbenbaret eller befalet. Disse højtidelige trusler
er rettet til alle, som i kraft af deres indflydelse forleder mennesker
til at nære ringeagt for Guds lov. De burde fremkalde frygt og skælven
hos dem, som i letsindighed erklærer, at det er ligegyldigt, om vi
adlyder Guds lov eller ej. Alle, som sætter deres egne meninger højere
end guddommelige åbenbaringer, alle, som forsøger at forandre
Bibelens tydelige mening til deres egen behagelighed eller for at være
i overensstemmelse med verden, påtager sig et frygteligt ansvar.
Det skrevne ord, og Guds lov, måler ethvert menneskes karakter og
fordømmer alle, som denne ufejlbarlige prøve erklærer
mangelfulde.
<KMKOS 140/3> Herrens vidner profeterede iklædt sæk,
i hele perioden på l260 år. Selv i de mørkeste tider
var der trofaste mænd der elskede Guds ord og som ønskede
at ære det. Disse to trofaste tjenere blev givet visdom, kraft og
autoritet til at forkynde Guds sandheder gennem hele denne tidsperiode.
<KMKOS 141/1> Og når de har aflagt hele deres vidnesbyrd, skal
dyret, der stiger op af afgrunden, føre krig mod dem og sejre over
dem og dræbe dem. Og deres lig skal ligge på gaden i den store
stad, som i åndelig forstand kaldes Sodoma og Ægypten, der,
hvor også deres Herre blev korsfæstet. Åb 11,7-8.
<KMKOS 141/2> Disse begivenheder skulle finde sted ved slutningen
af den periode hvori vidnerne var i sæk. Satan havde i lang tid brugt
pavedømmet til at kontrollere de kræfter der herskede i kirke
og stat. De frygtelige resultater af dette var specielt tydelige i de lande
der havde forkastet reformationens lys, der hvor der var moralske tilstande
der lignede dem der var i Sodoma lige før dens ødelæggelse,
og hvor ulovligheder, ugudeligheder og åndeligt mørke overgik
den der var i Ægypten på Mose' tid.
<KMKOS 141/3> I intet andet land var fjendskabet mod Kristus kommet
tydeligere frem, som i Frankrig der havde iværksat en forfølgelse
af evangeliets forkyndere, og korsfæstede Kristus i hans disciples
skikkelse. Endnu mindes verden med gru dette feje og grusomme overfald.
Kongen af Frankrig, som blev ansporet af de katolske præster og gejstlige
gav tilladelse til udåden. En klokke, som begyndte at ringe midt
om natten, gav tegn til blodbadets begyndelse. Tusinder af protestanter,
som fredeligt sov i deres senge, og som stolede på kongens æresord,
blev uden varsel slæbt bort og myrdet med koldt blod.
<KMKOS 141/4> Det var Satan der i fanatiske katolikkers skikkelse
førte an. Ligesom Kristus var sit folks usynlige fører på
vejen fra den ægyptiske trældom, var Satan den usynlige fører
i denne udåd, som i så høj grad forøgede martyrernes
antal. I tre dage fortsatte nedslagtningen, og mere end 30.000 omkom. Dette
vakte stor begejstring hos mørkets tilhængere. En katolsk
biskop blev så begejstret at han fastsatte en festdag der skulle
fejres overalt i hans område.
<KMKOS 142/1> Den mesterhjerne, som arrangerede Bartholomæus
natten, iscenesatte også revolutionen. Tilsyneladende triumferede
Satan, for selv om reformatorerne havde udført et stort stykke arbejde
så var det lykkedes ham at holde kendskabet til Gud og Guds ord borte
fra de fleste. Satan optrådte nu i en ny forklædning. I Frankrig
opstod ateismen og denne magt erklærede en åbenlys krig mod
Himlens Hersker. Nu var der ikke mere noget der holdt menneskene tilbage,
og der blev trådt på Guds lov. De der deltog i de mest gudsbespottelige
ting var dem der blev æret mest. Utugt blev gjort lovlig. Vanhelligelse
og korruption hørte til dagens orden, og forblændede jordens
beboere. Satan blev æret i alle disse ting, medens Kristi sandhed,
renhed og uselviskhed blev korsfæstet. Bibelen blev brændt
offentligt, og Sabbatten blev fjernet. Katolikkerne elskede afgudstilbedelse
og mange ting blev ophøjet og æret. Det arbejde som pavedømmet
havde påbegyndt blev nu fuldført af ateisterne. Bibelens sandheder
blev holdt borte fra befolkningen, og de blev oplært til at forkaste
både Bibelen og dens forfatter. Den sæd der blev sået
af præsterne og de gejstlige bar nu ondskabens frugter.
<KMKOS 142/2> Vantroen medførte frygtelige tilstande i Frankrig.
Sandhedens forkyndere lå døde i Frankrigs gader, og de der
hadede de begrænsninger og krav der var i Guds lov jublede, men overtrædelsernes
resultat var sikker, Frankrig høstede nu i blod den afgrøde
der var sået ved krig mod Bibelen og Guds lov. Fred og glæde
var blevet bandlyst fra menneskenes hjem og hjerter. Ingen var sikre mere,
de der blev æret den ene dag blev fordømt den næste.
Terror, vold og kriminalitet regerede med en sådan voldsomhed at
det er for forfærdeligt for nogen at skrive om.
<KMKOS 142/3> Guds trofaste vidner forblev ikke tavse i ret lang
tid. Guds ånd oprejste nye vidner, men for de ugudelige så
det ud som om det var de gamle der var blevet oprejst, og stor frygt greb
dem alle. (Åb 11,11) Verden var forfærdet over de frygtelige
synder, som forkastelsen af den hellige skrift havde ført til, og
de indså nu at troen på Gud og hans ord var en forudsætning
for dyd og moral. Og mange var glade for igen at vende tilbage til troen
på Gud og hans ord.
<KMKOS 143/1> Om de to vidner siger profeten yderligere: "Og de hørte
en høj røst fra Himmelen sige til dem: "Kom herop!" Og de
steg op til Himmelen i skyen, medens deres fjender så efter dem."
Åb 11,12. Siden den franske reformation er Guds ord blevet æret
som aldrig før. Bibelen er blevet oversat til alle de sprog der
tales af mennesker, og det er blevet spredt ud over hele jorden. Efter
at have været som kastet i helvede, er det nu blevet ophøjet
til Himlen.
|