"<DSM 520/1> Kristus opgav ikke ånden,
før han havde fuldført den gerning, som han var kommen for
at gøre, og med sit sidste åndedrag udbrød han: "Det
er fuldbragt!" Joh 19,30. Han havde vundet slaget. Hans højre hånd
og hans hellige arm havde skaffet ham sejren. Som en sejrherre plantede
han sit banner på de evige høje. Var der mon ikke glæde
blandt englene Hele Himmelen jublede over Frelserens sejr. Satan var overvundet,
og han vidste, at han havde mistet sit rige.
"<DSM 520/2> For englene og de syndfri verdener havde
råbet: "Det er fuldbragt" den allerstørste betydning. Det
var lige såvel for dem som for os, at det store frelsesværk
var blevet udrettet. De deler frugten af Kristi sejr med os. Først
ved Kristi død blev Satans sande væsen tydeligt åbenbaret
for englene og de syndfri verdener. Højforræderen havde i
den grad dækket sig med bedrag, at selv hellige skabninger ikke havde
fattet hans fremgangsmåde. De havde ikke klart set, af hvad art hans
oprørskhed var.
"<DSM 520/3> Det var et vidunderlig stærkt og
herligt væsen, som havde sat sig op imod Gud. Herren siger om Lucifer:
"Du var indsigtens segl, fuld af visdom og fuldkommen i skønhed."
Esajas. 28,12. Lucifer havde været den skærmende kerub. Han
havde haft sin plads i lyset af Guds nærhed. Han havde været
den højeste af alle skabte væsener og havde været den
første til at åbenbare Guds formål for universet. Efter
at han havde syndet, blev hans magt til at bedrage endnu mere vildledende,
og det blev mere og mere vanskeligt at afsløre hans sande karakter
på grund af den ophøjede stilling, han havde indtaget hos
Faderen.
"<DSM 520/4> Gud kunne have tilintetgjort Satan og
hans medskyldige lige så let, som man kaster en sten til jorden;
men han gjorde det ikke. Oprør skulle ikke overvindes ved magt.
Tvangsforanstaltninger finder man kun under Satans herredømme. Herrens
fremgangsmåde er ikke af denne art. Hans myndighed støtter
sig til godhed, barmhjertighed og kærlighed, og forkyndelsen af disse
grundregler er det rette middel at bruge. Guds herredømme er åndeligt,
og sandhed og kærlighed skal være drivkraften deri.
"<DSM 520/5> Det var Guds formål at bygge alting
op på en evig trygheds grundvold, og i det himmelske råd blev
det besluttet, at der måtte gives Satan tid til at udvikle de principper,
der var grundlaget for hans regeringsform. Han havde hævdet, at de
stod over Guds principper. Der blev indrømmet tid til gennemførelsen
af Satans principper, så de kunne bedømmes af det himmelske
univers.
"<DSM 521/1> Satan førte mennesker ud i synd,
og frelsesplanen trådte i kraft. Gennem fire tusinde år arbejdede
Kristus for menneskers højnelse og Satan for deres ødelæggelse
og nedværdigelse, og det himmelske univers så det alt sammen.
"<DSM 521/2> Da Jesus kom til verden, vendte Satan
sig med sin magt imod ham. Fra det øjeblik, hvor han viste sig som
et lille barn i Betlehem, arbejdede denne magtraner på at tilintetgøre
ham. På enhver tænkelig måde søgte han at hindre
Jesus i at opnå en fuldkommen udvikling i barndommen, leve uden synd
i manddommen, yde en hellig tjeneste og bringe et offer uden plet eller
lyde. Men han led nederlag. Han kunne ikke få Jesus til at synde.
Han kunne ikke gøre ham modløs eller jage ham bort fra den
gerning, han var kommet til jorden for at udrette. Lige fra ørkenen
til Golgata blev Jesus angrebet af Satans vredes uvejr, men jo mere ubarmhjertigt
det rasede, jo mere fast klyngede Guds Søn sig til sin Faders hån
og hastede frem ad den blodige vej. Alle Satans bestræbelser for
at underkue og besejre ham fik kun hans pletfri karakter til at lyse med
renere glans.
"<DSM 521/3> Hele Himmelen og de syndfri verdener havde
været vidne til denne strid. Ved den mest spændte opmærksomhed
fulgte de kampens afsluttende begivenheder. De så Frelseren træde
ind i Getsemane have, de så hans sjæl knuges under rædselen
for det dybe mørke. De hørte hans angstfulde råb: "Min
Fader! er det muligt, så lad denne kalk gå mig forbi." Matt
26,39. Da han blev berøvet sin Faders nærværelse, så
de ham sørge med en så bitter sorg, at den overgik smerten
under den sidste store kamp med døden. Den blodige sved trængte
sig frem af hans porer og faldt til jorden som dråber. Tre gange
lød den indtrængende bøn om udfrielse fra hans læber.
Det var ikke længere muligt for Himmelen at udholde dette syn, og
et trøstens sendebud blev udsendt til Guds Søn.
"<DSM 521/4> Himmelen så, hvordan sonofferet
blev forrådt og overgivet til den mordlystne hob og med hån
og vold slæbt fra den ene domstol til den anden. Den hørte
hans bødler spotte ham på grund af hans ringe herkomst. Den
hørte fornægtelsen under eder og forbandelser fra en af hans
mest elskede disciple. Den så Satans afsindige rasen og hans magt
over menneskehjerter. Ak, hvilket frygteligt syn! Frelseren grebet ved
midnatstid i Getsemane, slæbt hid og did fra paladser til retssale;
to gange krævet til regnskab af præsterne, to gange af rådet,
to gange af Pilatus og én gang af Herodes; spottet, pisket, dømt
og ført bort for at blive korsfæstet; bære korsets tunge
byrde, medens Jerusalems døtre jamrede og pøbelen hånede
ham.
"<DSM 521/5> Med sorg og forfærdelse så
Himmelen Kristus hænge på korset, medens blodet flød
fra hans sårede tindinger, og sved, der var farvet af blod, brød
frem på hans pande. Dråbe for dråbe faldt blodet fra
hans hænder og fødder ned på klippen, hvor der var boret
et hul til korsets fod. Sårene, der var frembragt af naglerne, blev
større, fordi hans legemes vægt blev båret af hænderne.
Hans åndedræt blev hastigt og tungt, medens hans sjæl
våndede sig under byrden af verdens synd. Hele Himmelen fyldtes af
undren, da Kristus midt under sin frygtelige lidelse opsendte denne bøn:
"Fader! tilgiv dem; thi de ved ikke, hvad de gør." Luk 23,24. Og
dog stod der mennesker, som var skabt i Guds billede, og enedes om at udslukke
Guds enbårne Søns liv. Hvilket syn var ikke dette for det
himmelske univers!
"<DSM 522/1> Mørkets magter og myndigheder var
forsamlede omkring korset og kastede vantroens djævelske skygge ind
i menneskehjerterne. Dengang Herren skabte disse væsener til at stå
foran sin trone, var de skønne og herlige. Deres skønhed
og renhed var i harmoni med deres ophøjede kald. De var smykket
med Guds visdom og iført himmelsk pragt. De var Jehovas tjenere.
Men hvem kunne i de faldne engle genkende de strålende serafer, der
engang havde gjort tjeneste i de himmelske sale?
"<DSM 522/2> Satans hjælpere sluttede forbund
med onde mennesker for at få folket til at tro, at Kristus var den
største af alle syndere, og for at få dem til at hade og afsky
ham. De, som hånede Kristus, da han hang på korset, var besjælede
af den første store oprørers ånd. Han fyldte dem med
lave og hæslige ord. Han indgav dem deres spottegloser. Men trods
alt dette vandt han intet.
"<DSM 522/3> Dersom man hos Kristus kunne have fundet
en eneste synd hvis han blot i et enkelt tilfælde havde givet efter
for Satan for at undgå de frygtelige pinsler, ville Guds og menneskers
fjende have sejret. Kristus bøjede hovedet og døde, men han
holdt fast ved sin tro og sin lydighed mod Gud. "Og jeg hørte en
høj røst i Himmelen sige: Fra nu af er frelsen og kraften
og Riget vor Guds, og magten hans Salvedes; thi nedstyrtet er vore brødres
anklager, som anklagede dem for vor Gud dag og nat" Åb 12,10.
"<DSM 522/4> Satan så, at hans bedrag var afsløret.
Hans herskermetoder var nu blevet åbenbaret for de syndfri engle
og hele det himmelske univers. Han havde afsløret sig som en morder.
Ved at udgyde Guds Søns blod havde han overskåret ethvert
bånd af medfølelse fra de himmelske magters side. Fra nu af
var hans virkefelt begrænset. Hvilken stilling han end måtte
indtage, kunne han ikke længere vente på englene, når
de kom fra de himmelske boliger, og over for dem beskylde Kristi brødre
for at være iført mørkets klæder og for at være
besudlet af synd. Det sidste led af medfølelse mellem Satan og den
himmelske verden var nu brudt.
"<DSM 522/5> Dog blev Satan ikke tilintetgjort dengang.
Englene forstod end ikke nu alt, hvad der var indbefattet i den store strid.
Det skulle blive mere helt og fuldt åbenbaret, hvor meget der stod
på spil, og far menneskets skyld måtte Satans eksistens fortsættes.
Mennesker såvel som engle måtte se forskellen mellem lysets
fyrste og mørkets fyrste. De måtte selv vælge, hvem
de ville tjene.
"<DSM 522/6> Ved begyndelsen af den store strid havde
Satan erklæret, at det ikke var muligt at overholde Guds lov, at
retfærdighed ikke lod sig forene med barmhjertighed, og at det ville
være umuligt for en synder at få tilgivelse, hvis han overtrådte
loven. Satan hævdede, at enhver synd burde have sin straf, og hvis
Gud ville eftergive straffen for synd, ville han ikke være sandhedens
og retfærdighedens Gud. Satan frydede sig, når mennesker brød
Guds lov og trodsede hans vilje. Han erklærede, at det var bevist,
at loven ikke kunne overholdes. Mennesket kunne ikke få tilgivelse.
Fordi Satan efter sit oprør var blevet forvist fra Himmelen, hævdede
han, at menneskeslægten for evigt måtte være udelukket
fra Guds velbehag. Han påstod, at Gud ikke kunne være retfærdig
og alligevel vise synderen barmhjertighed.
"<DSM 523/1> Men selv om mennesket var en synder, så
var det anderledes stillet end Satan. Lucifer havde i Himmelen syndet i
selve lyset fra Guds herlighed. Guds kærlighed var blevet åbenbaret
for ham som for ingen anden skabning. Trods forståelse af Guds væsen
og viden om hans godhed valgte Satan at følge sin egen selviske,
frie vilje. Dette valg var afgørende. Gud kunne ikke gøre
mere for at frelse ham. Men mennesket var blevet bedraget. Dets sind var
blevet formørket ved Satans forvanskninger. Det kendte ikke højden
og dybden af Guds kærlighed. Ved at lære Guds egenskaber at
kende kunne det måske drages tilbage til Gud.
"<DSM 523/2> Ved Jesus blev Guds barmhjertighed åbenbaret
for mennesker; men barmhjertighed udelukker ikke retfærdighed. Loven
viser os egenskaberne i Guds natur, og ikke et bogstav eller en tøddel
af den kunne ændres for at imødekomme mennesket i dets faldne
tilstand. Gud forandrede ikke sin lov, men i Kristus ofrede han sig selv
for menneskers frelse. "Thi det var Gud, som i Kristus forligte verden
med sig selv." 2Kor. 5,19.
"<DSM 523/3> Loven fordrer retfærdighed et retfærdigt
liv og en fuldkommen karakter, og dette er det ikke muligt for mennesket
at give. Det kan ikke opfylde Guds hellige lovs krav. Men da Kristus kom
til jorden som et menneske, levede han et helligt liv og udviklede en fuldkommen
karakter. Dette tilbyder han som en frivillig gave til alle, der vil tage
imod det. Hans liv træder i stedet for menneskenes liv. Således
får de ved Guds langmodighed tilgivelse for synder, der er begået.
Og foruden dette besjæler Kristus mennesker med Guds egenskaber.
Han opbygger den menneskelige karakter med den guddommelige karakter som
forbillede til en smuk forening af åndelig styrke og skønhed.
Således opfyldes selve lovens retfærdighed i den troende ved
Kristus. Gud kan være "retfærdig, når han retfærdiggør
den, som har tro på Jesus". Rom 3,26.
"<DSM 523/4> Guds kærlighed har ikke mindre givet
sig udtryk gennem hans retfærdighed end gennem hans nåde. Retfærdigheden
er hans trones grundvold og frugten af hans kærlighed. Det har været
Satans formål at skille nåden ud fra sandheden og retfærdigheden.
Han søgte at bevise, at retfærdigheden i Guds lov er en fjende
af freden. Men Kristus viser os, at i Guds plan er de uløseligt
knyttet sammen. Den ene kan ikke være til uden den anden. "Miskundhed
og sandhed mødes, retfærd og fred skal kysse hinanden." Sl
85,11.
"<DSM 523/5> Ved sit liv og sin død viste Kristus,
at Guds retfærdighed ikke tilintetgjorde hans barmhjertighed, men
at synden kunne tilgives, og at loven er retfærdig og kan adlydes
til fuldkommenhed. Satans anklager var blevet modbevist. Gud havde givet
mennesket et umiskendeligt bevis på sin kærlighed.
"<DSM 523/6> Nu blev der fremført et andet bedrag.
Satan erklærede, at nåden tilintetgjorde retfærdigheden,
og at Kristi død ophævede Faderens lov. Hvis der havde været
mulighed for, at loven kunne afskaffes eller ændres, havde det ikke
været nødvendigt for Kristus at dø. Men at ophæve
loven ville være det samme som at udødeliggøre overtrædelsen
og stille verden under Satans herredømme. Det var, fordi loven var
uforanderlig, fordi mennesket kun kunne frelses gennem lydighed mod dens
befalinger, at Jesus blev naglet til korset. Men netop det samme middel,
hvorved Kristus stadfæstede loven, blev af Satan fremstillet som
dens tilintetgørelse. Her vil den sidste strid komme til at stå
i den store kamp mellem Kristus og Satan.
"<DSM 524/1> At den lov, som blev givet med Guds egen
røst, rummer fejl, og at en eller anden enkelthed i den er blevet
omstødt, er det, som Satan nu hævder og fremfører.
Dette er det sidste store bedrag, som han påfører verden.
Han behøver ikke at angribe hele loven. Hvis han kan få mennesker
til at se bort fra et enkelt bud, har. han opnået, hvad han ville.
"Thi den, der holder hele loven, men blot på ét punkt snubler,
er blevet skyldig i alle." Jak. 2,10. Ved at indvillige i at overtræde
ét af budene kommer mennesker under Satans herredømme. Ved
at erstatte Guds lov med menneskers love vil Satan søge at underlægge
sig verden. Denne handling er profetisk forudsagt. Der forkyndes om den
store, frafaldne magt, som er repræsentant for Satan: "Han skal ...
tale mad den Højeste og mishandle den Højestes hellige; han
skal sætte sig for at ændre tider og lov, og de skal gives
i hans hånd." Dan 7,25.
"<DSM 524/2> Mennesker vil ganske sikkert oprette deres
egne love for at modarbejde Guds love. De vil søge at tvinge andres
samvittighed, og i deres iver for at fremtvinge disse love vil de underkue
deres medmennesker.
"<DSM 524/3> Krigsførelsen imod Guds lov, som
blev påbegyndt i Himmelen, vil blive fortsat indtil tidernes ende.
Ethvert menneske vil blive prøvet. Lydighed eller ulydighed er det
spørgsmål, der skal afgøres af hele verden. Alle vil
få kaldet til at vælge mellem Guds lov og menneskers love.
Det er her, skillelinjen skal trækkes. Der kan kun være to
forskellige slags. Enhver personlighed vil udvikle sig helt, og alle vil
komme til at vise, om de har valgt at stå på de trofastes side
eller på de oprørskes side.
"<DSM 524/4> Derefter vil enden komme. Gud vil hævde
sin lov og udfri sit folk. Satan og alle de, der har gjort fælles
sag med ham ved at gøre oprør, vil blive udelukket. Synden
og synderne skal gå til grunde, både rod og gren (Mal. 4,1)
Satan er roden, og hans tilhængere er grenene. Dette ord om de ondes
fyrste skal gå i opfyldelse: "Fordi du i dit hjerte føler
dig som en gud, ... da vanhelligede jeg dig og tilintetgjorde dig, skærmende
kerub, så du ikke blev mellem Guds sønner ... Du blev en rædsel,
og borte er du for evigt." "Den gudløse er ikke mere; ser du hen
til hans sted, så er han der ikke." De skal ... blive, som om de
aldrig havde været til." Ez. 28,6-19; Sl 37,10; Obadias 16.
"<DSM 524/5> Dette er ikke en vilkårlig magthandling
fra Guds side. De, som forkaster hans nåde, høster, hvad de
har sået. Gud er livets kilde, og hvis et menneske vælger at
tjene synden, skiller det sig fra Gud og afskærer sig således
fra livet. Det er "fremmed for livet i Gud". Kristus siger: "Enhver, som
hader mig, elsker døden." Ef. 4,18; Ordsp. 8,36. Gud lader dem leve
en tid, for at de kan udvide deres personlighed og åbenbare deres
livssyn. Når dette er sket, modtager de følgerne af deres
eget valg. Ved at leve et liv i oprørskhed bringer Satan og alle
de, der gør fælles sag med ham, sig selv i den grad i modstrid
med Gud, at hans blotte nærværelse for dem er som en fortærende
ild. Herligheden fra ham, som er kærlighed, vil tilintetgøre
dem.
"<DSM 525/1> Ved begyndelsen til den store strid forstod
englene ikke dette. Hvis Satan og hans hærskarer dengang havde fået
lov til at høste alt, hvad der var opnået ved deres synd,
ville de være gået til grunde; men det ville ikke have været
indlysende for himmelske skabninger, at dette var den uundgåelige
følge af synden. Tvivlen om Guds godhed ville have dvælet
i deres sjæl som en ond sæd, der ville have avlet dødens
frugter af synd og smerte.
"<DSM 525/2> Men sådan skal det ikke gå,
når den store strid er til ende. Til den tid frelsesplanen er fuldført,
vil Guds sande natur være åbenbaret for alle skabte fornuftvæsener.
Så vil man se, at hans lovs forskrifter er fuldkomne og uforanderlige.
Så har synden afsløret sit sande væsen og Satan sine
egenskaber. Så vil udslettelsen af synden godtgøre Guds kærlighed
og genoprette hans herlighed over for et univers af skabninger, der fryder
sig over at gøre hans vilje, og som bevarer hans lov i deres hjerter.
"<DSM 525/3> Ja, englene havde grund til at fryde sig,
når de betragtede Frelserens kors; for skønt de ikke dengang
forstod alt, så vidste de, at syndens og Satans tilintetgørelse
var sikret for evigt, at der nu var forvisning om menneskeslægtens
frelse, og at der for evigt var tryghed i universet. Kristus forstod selv
fuldt ud, hvad følgerne ville blive af det offer, der blev bragt
på Golgata. Det var til alt dette, han så frem, da han på
korset udbrød: "Det er fuldbragt."
|