Hvad betyder Jesus for dig?


Hvem siger du, at Jesus Kristus er?
Hvad betyder Jesus for dig?
Er Jesus - Gud blot en du tænker på om søndagen og ikke bekymre dig om de øvrige seks dage?

Da Jesus kom til området ved Cæsarea Filippi, spurgte han sine disciple: "Hvem siger folk, at Menneskesønnen er?" De svarede: "Nogle siger Johannes Døber, andre Elias, og andre igen Jeremias eller en anden af profeterne." Så spurgte han dem: "Men I, hvem siger I, at jeg er?" Simon Peter svarede: "Du er Kristus, den levende Guds søn." Matt 16,13-16.

På et tidspunkt stillede Jesus, disciplene et meget alvorligt spørgsmål, ja, måske er der ikke noget andet spørgsmål, hvor svaret er så afgørende for et menneskes frelse, som netop dette spørgsmål.
"Men I, hvem siger I, at jeg er?"(Matt 16,15) men du, hvem siger du, at Jesus er?
Selvfølgelig har det betydning, hvad andre mener om Jesus og hvem de mener, at han er. Det havde det også for Jesus. "Hvem siger folk, at Menneskesønnen er?" (Matt 16,13 + Mark 8,27 + Luk 9,18).
Dette, hvad andre, din familie, dine venner, dine arbejdskammerater, hvad de mener om Jesus. Hvem de mener Menneskesønnen er, har også stor betydning i dag! MEN, spørgsmålet, hvem DU mener, at Jesus, menneskesønnen er, er langt vigtigere.

Herrens ord kom til mig: Menneske, når et land synder imod mig og er troløst, løfter jeg min hånd mod det. Jeg knækker brødets støttestav og sender sult over det; jeg udrydder både mennesker og dyr. Havde disse tre mænd, Noah, Daniel og Job, levet i det land, så havde de reddet livet ved deres retfærdighed, siger Gud Herren. Hvis jeg lod rovdyr hærge landet og affolke det, så det blev lagt øde og ingen turde færdes der for dyrene, så kunne disse tre mænd, så sandt jeg lever, siger Gud Herren, hverken redde sønner eller døtre; kun de selv kunne reddes, når landet blev lagt øde. Eller hvis jeg bragte sværdet over dette land og sagde, at sværdet skulle hærge landet, og jeg udryddede mennesker og dyr, så kunne disse tre mænd, så sandt jeg lever, siger Gud Herren, hverken redde sønner eller døtre; kun de selv kunne reddes. Eller hvis jeg sendte pest over det land og udøste min vrede i blod over det for at udrydde mennesker og dyr, så kunne Noah, Daniel og Job, så sandt jeg lever, siger Gud Herren, hverken redde søn eller datter; men ved deres retfærdighed havde de reddet deres eget liv. Ez 14,12-20.

Ingen, hverken din præst, din mor eller far, hverken din søn eller datter, hverken din hustru eller din mand, ingen, absolut ingen undtagen dig selv kan besvare spørgsmålet;
"Hvad betyder Jesus for dig?

Jesus stillede mange, meget alvorlige spørgsmål til sine disciple, til farisæerne, til befolkningen og til mig og til dig, men ingen af dem er blot tilnærmelsesvis så alvorlige, som dette;
Hvad mener du om Jesus?
Hvad betyder Jesus for dig?

Jeg vil gerne her bekende, at Jesus i dag betyder ALT for mig!

Jeg har en hustru, der samtidig er den bedste ven og medhjælper, nogen mand kan få. Vore børn har den bedste mor i verden!
Det er hendes liv med Jesus og den måde hun, i sit liv bekender, at Jesus betyder ALT for hende, at hun under Guds ledelse, har opdraget vore børn på en sådan måde, at ingen af dem har været ude i noget kriminelt, spiritus eller stoffer.
Vi Priser dagligt Herren for, at de alle tre har sat Jesus først i deres liv.

Det var ikke kun Jesus der stillede meget alvorlige og afgørende spørgsmål. I de tre første evangelier kan vi læse om en, som stillede Jesus dette meget alvorlige spørgsmål.
"Hvad skal jeg gøre, for at arve evigt liv?"
(Matt 19,16 + Mark 10,17 + Luk 10,25 + Luk 18,18)

Jeg ved godt, at der er nogle, som har den opfattelse, at dette spørgsmål ikke var alvorlig ment, men at det var for at sætte Jesus på prøve - for at få Jesus til at sige noget der kunne bruges imod ham, og der er da også visse ting, som tyder på at dette er rigtig, men jeg tror nu alligevel, at der også var en smule alvor med i det. (Matt 19,22 + Mark 10,22)

I Apostlenes gerninger kan vi læse om en person der efter min bedste overbevisning ikke havde en skummel bagtanke da han spurgte,
"Hvad skal jeg gøre for at blive frelst?" (Apg 16,30)
Måske har du også stillet dig selv dette spørgsmål. Hvis ikke, så burde du måske gøre det.
"Hvad skal jeg gøre for at blive frelst?"
"Hvad mener du om Jesus?"
"Hvad betyder Jesus for dig?"

Tre spørgsmål, som hænger sammen!
Tre spørgsmål, som måske kan besvares med et nyt spørgsmål. "Er du omvendt?"
Hvad betyder det at være omvendt?
Jeg er overbevist om, at min personlige omvendelse og hvad jeg mener om Jesus, hvad Jesus betyder for mig og spørgsmålet, hvad skal jeg gøre for at blive frelst? Hænger sammen.
Jeg ved ikke, hvordan du har det, men prøv engang at tænke nærmere over det.

Jeg håber ikke, at du er en af dem der, som svar på spørgsmålet "hvad skal jeg gøre for at blive frelst?" der siger, ingen ting - jeg kan ikke gøre noget - jeg frelses ikke ved gerninger.

En virkelig omvendelse, medfører et liv, hvor den omvendte i tale, i gerninger, ja i alt hvad han - hun foretager sig, søger at ophøje og herliggøre Jesus!
Alt for mange kristne, taler om at omvende sig, at overgive sig helt til Jesus således at Han, Jesus, bliver det største i deres liv, men det er desværre de færreste der gør noget ved det.
Mange af de problemer og bekymringer vi har i verden i dag, skyldes, at kun nogle få bærer den frugt der følger en ægte omvendelse.

Folk fortæller selv om, hvilken modtagelse vi fik hos jer, og om, hvordan I vendte om til Gud fra afguderne for at tjene den levende og sande Gud og fra himlene at vente hans søn, som han oprejste fra de døde, Jesus, der frier os fra den kommende vrede. 1 Thess 1,9-10.

Gads og Rubens stamme og Manasses halve stamme havde fået deres arvelod inden overgangen over Jordan. De store, højtliggende sletter og frodige skove i Gilead og Basan rummede udstrakte græsgange til hjordene og øvede stor tiltrækning på et hyrdefolk. Der fandtes ikke engang sådanne områder i selve Kanaan, og rubenitterne, gaditterne og Manasses halve stamme ville gerne bosætte sig her. De havde lovet at sende et passende antal våbenføre mænd med deres brødre over Jordan for at kæmpe sammen med dem, indtil også de havde fået deres arvelod. Dette løfte havde de trofast opfyldt. Nu var tiden kommet, da de skulle tilbage til deres eget land. Deres våbenfæller delte byttet med dem, og de vendte tilbage til deres telte med store rigdomme, med kvæg i mængde, med sølv og guld, kobber og jern og klæder i stor mængde. Alt dette skulle de dele med dem, der var blevet hjemme hos deres familier og hjorde.
De skulle nu bo i nogen afstand fra Herrens helligdom, og det var med bange anelser, at Josua så dem drage af sted. Han vidste, at de i deres ensomhed ville blive hårdt fristet til at efterligne de skikke, som blev praktiseret af de hedenske stammer, der boede ved deres grænser.

Det var ikke hele Israels hus, der krydsede Jordan, Gad, Manasse og Rubens stammer valgte at forblive på den "forkerte" side. Det gjorde de, fordi jorden der var mere frugtbar og græsset grønnere. De var kvægfolk, og de valgte de timelige goder her og nu. Troens forjættelse om, hvad der var på den anden side, var for risikabel for dem.
De blev på den forkerte side af Jordan.
Den triste rest af Gads stamme omtales i Nye Testamente, hvor vi kan læse om Gadarenerne som opdrættede svin. Jeg tror, at du kan huske, at de bad Jesus om at forlade deres egn. Det var for kostbart for dem, at have Jesus der. Han havde jo jaget deres svin i søen. (Matt 8,28-34)
De foretrak deres svineflokke frem for Ham, som kunne uddrive de dæmoniske magter.
Denne beretning er desværre ikke enestående. Der er et utal af eksempler, både i Bibelen og fra det daglige liv på, at vi mennesker vælger verdens rigdom og ære frem for, at overgive os til Jesus.
Men de virkelig omvendte. De, der har valgt Jesus uanset, hvad det koster af timelige goder, kan ligesom Moses se frem til det der er langt bedre.

I tro nægtede Moses, da han var blevet voksen, at lade sig kalde søn af Faraos datter. Han ville langt hellere lide ondt sammen med Guds folk end for en kort tid opnå en syndig nydelse, og han regnede Kristi forhånelse for en større rigdom end Egyptens skatte, for han havde lønnen for øje. Hebr 11,24-26.

Prøv engang, at se på Paulus eller Saulus, som han jo hed før sin omvendelse, det vil sige før han virkelig havde stillet sig selv, spørgsmålet;
Hvad mener jeg om Jesus, hvad betyder han for mig?
Når en oprigtig kristen mand, som Saulus kunne tage så meget fejl, hvordan så med os?
Når en mand med hans bibelindsigt og nidkærhed kunne mene, at han tjente Gud ved at drive de kristne sammen og slæbe dem til Jerusalem til stening, kan vi så ikke også begå de samme fejltagelser?

Modtager vi Ordet åbent og ærligt, og lader det få sin vilje med os?
Er vi, som Maria, villige til at sige: "Herre, lad det ske mig efter Dit Ord!" - Om det så betyder, at jeg må flytte, ændre min livsstil og min væremåde, - om hele mit livsværk (hvor godt det end måtte være) må opgives. Vi må nå der til, hvor vort hjerte er villigt til at sige:
"Lad det ske mig efter Dit Ord"; (Luk 1,38)

Hvad indebar det egentlig for Maria at sige: "Lad det ske mig efter Dit Ord"?
Jo, det betød intet mindre end en uforklarlig graviditet, i et fromt og selvretfærdigt samfund, som var mere end villig til at lade hende stene foran hendes forældres hus. For således var lovens dom over utugt.
Så da Maria svarede: "Lad det ske mig efter Dit Ord", svarede hun i realiteten: "Jeg er villig til at bære Ordets fulde konsekvens, selvom det bliver min død og selvom det ufortjent kaster skam over mig og min familie."
Når Gud finder et sådant menneske, er begyndelsen lagt til et grænseløst guddommeligt virke, og når jeg tænker på dette, så aner jeg Guds frustration over ikke at have et villigt folk, der uanset konsekvenserne vil modtage hans Ord med den samme holdning: "Lad det ske mig efter Dit Ord og din vilje!"

Den største mangel i denne verden er mangelen på mænd, mænd der ikke vil lade sig købe eller sælge, mænd, som i deres inderste sjæl er tro og ærlige, mænd, der ikke er bange for at kalde synden ved dens rette navn, mænd, hvis samvittighed er lige så trofast over for pligten som magnetnålen over for polen, mænd, der vil holde fast ved det rette, om så himlene skulle styrte sammen.

Måske tænker vi over konsekvenserne ved at følge Ordets krav, men mange unødvendige bekymringer vil kunne undgåes, hvis vi i stedet tænkte på, at det uundgåeligt vil føre til vort selviske egos død.

Hos Gud er der ingen kompromiser. Det er et enten eller.
Først når vi erkender dette, at hos Gud er et halvt hjerte eller en halv indsats ikke noget værd. Der er ingen halvt omvendte, som kommer til at bo i en af de boliger, som Jesus er gået bort for at berede til os. (Joh 14,1-3)

Saulus var en mønsterstudent hos rabbiner Gamaliel i Jerusalem. Og hans omvendelse var, dengang som nu, social og karrieremæssig selvmord. Med sit spørgsmål: Herre, hvad vil DU? Blev al hans hidtidige indsats og målsætning reduceret til ingen ting.
Sådan skete det for Saulus, og sådan sker det for enhver, der stiller det vigtigste spørgsmål, som nogen skabning overhovedet kan stille sin Skaber:
Herre, hvad vil DU, jeg skal gøre?
Uanset konsekvenser, uanset tab.

Hvad svarer du?

Jeg håber inderligt at dit svar er det samme, som Marias
"Lad det ske mig efter dit ord, din vilje ske!"

Hvad mener du om Jesus?

Hvad betyder Jesus for dig?

Men hvis det er jer imod at dyrke Herren, så vælg i dag, om I vil dyrke de guder, jeres fædre dyrkede på den anden side af floden, eller amoritternes guder, i hvis land I bor. Jeg og mit hus vil tjene Herren." Jos 24,15


Se mere om dette emne og mange, mange andre meget interessante kristne emner. Også emner du normalt ikke hører om på
www.bibel-skolen.dk