|
Rom 8,12 Brødre, så skylder vi da ikke
kødet
at leve i lydighed mod det. Hvis I lever i lydighed mod kødet,
skal
I dø, men hvis I ved Åndens hjælp dræber
legemets
gerninger, skal I leve. For alle, som drives af Guds ånd, er Guds
børn. I har jo ikke fået en ånd, som giver
trællekår,
så I atter skulle leve i frygt, men I har fået den
ånd,
som giver barnekår, og i den råber vi: Abba, fader!
Ånden
selv vidner sammen med vores ånd om, at vi er Guds børn.
Men
når vi er børn, er vi også arvinger, Guds arvinger
og
Kristi medarvinger, så sandt som vi lider med ham for også
at herliggøres med ham. Rom 8,12-17.
I mange af livets forhold gælder det, at
menneskene
ikke kan udholde uvished, ja, ofte hellere ønsker den tungeste
vished
end den stadige og pinlige uvished. Det kan tusinder af mødre og
fædre og hustruer i de lande, hvor krige har været
ført
og føres tale med om. Hvor frygtelige kan ikke dagene i uvished
være så hellere den bitre vished.
Men ønsker vi vished i livets mange forhold,
hvor
ubegribeligt er det da ikke, at mennesker kan leve år efter
år
uden vished i det vigtigste af alle: Sjælens evige frelse,
vished,
om man skal tilbringe sin evighed i himlens herlighed eller i
fortabelsens
gru.
Kan man da få vished? Ja, både Bibelen
og
erfaringerne siger et afgjort ja.
Tænk blot på apostlen Paulus'
vidnesbyrd:
"Ånden selv vidner med vor ånd, at vi er Guds børn."
Derfor "hvad enten vi lever eller dør, er vi Herrens."
Se, hvad apostlen Johannes skriver i sit 1. Brev,
kap.
3,1: "Se, hvor stor en kærlighed faderen har vist os, at vi
må
kaldes Guds børn; og vi er det." Eller hør vidnesbyrd fra
nogle af de mænd, som Gud brugte til at bære sit riges sag
frem. Luther kan fortælle om, hvordan han oplevede visheden i
troen
gennem ordet om Guds nåde, den vished og hvile, som hans
selvfornægtende
liv og al hans munkeri ikke formåede at give.
John Wesley siger om sin omvendelse: "Da (mens han
hørte
Luthers forklaring til Romerbrevet) blev mit hjerte mærkeligt
varmt.
Jeg følte, at jeg stolede på Jesus Kristus, på ham
alene
i min frelsessag; og der blev givet mig en vished om, at han havde
borttaget
mine synder, netop mine."
Biskop Johs. Gøtzsche skriver i sin bog
"Prædikener:"
"Men hvis jeg skulle svare på det spørgsmål, hvad
der
er det mærkeligste jeg har oplevet, så ville jeg ikke
fortælle
jer om rejser i fremmede lande eller om mærkelige begivenheder og
underfulde bønhørelser; men så ville jeg
fortælle,
hvad jeg har oplevet inde i København i min ungdom, oppe
på
et lille kammer på en tredje sal, medens jeg var ganske ene, og
så
kunne jeg samle det, som Gud da sagde til mig igennem sit ord, sammen i
disse ord: "Søn vær frimodig, dine synder forlades dig."
Og
jeg siger til enhver, som læser dette, rig eller fattig,
høj
eller lav, ung eller gammel, syg eller rask: det mærkeligste,
største
og bedste, som et menneske kan opleve, er, om Gud vil komme til dig og
sige: "Søn, vær frimodig, dine synder forlades dig."
Pastor Asschenfeldt-Hansen skriver om sin egen
omvendelse
i bogen "Nåde over nåde:"
"Angive dag og time for min omvendelse kan jeg ikke.
Den kom lidt efter lidt ved faderens dragelse og Helligåndens
kaldelse.
En omvendelse skulle der til. For nogle kommer den brat, for andre
strækker
den sig over længere tid, ja, jeg synes, jeg kan se Herrens
kaldende,
beredende gerning med mig lige fra barndommen af. Men herude på
Refsnæs,
i stilheden derude på landet, brød det helt igennem for
mig.
Rosen sprang ud, Jesus blev min glæde, min lykke."
Ja, Gud kan give vished om syndernes forladelse. At
jeg
er hans og han en levende virkelighed.
Lyt derfor ikke, kære læser til den vantro
verdens forsikringer om, at al tale om vished er overspændt og
bunder
i indbildning og åndeligt hovmod. Nej, troens vished er en salig
virkelighed. Og da levende tro og vished ikke kan skilles, men er to
sider
af samme sag, så betyder manglende vished hos den store skare, at
de mangler en levende tro.
Derfor gælder det, at Gud ikke blot kan give
os
vished, men han må give os den, vi må have den i eje, om vi
skal gøre os håb om at blive frelste.
Hvorledes giver Gud da denne vished? Dette er som alt
andet i Guds rige et under. Men der, hvor en fattig synder i bøn
kæmper sin Jakobskamp og tyer til Guds ord og til korsets
gåde
og dåbens nåde, skænker Gud sjælen troens
salige
vished. Giv derfor ikke op, før du kan hvile i, at du er hans
benådede
og frelste barn.
Det er da også denne vished, der gør
mennesker
til sjælevindere. Hvor der ikke er vished, er der heller ikke
noget
levende vidnesbyrd. Grunden til, at så mange mennesker så
udmærket
kan lade andre mennesker gå i uvished mod et evigt mørke,
er den, at de ikke selv ejer nogen vished i deres frelsessag, og derfor
hverken føler lyst eller trang til at hjælpe andre dertil.
Men hvor er det på den anden side skønt
at
møde vidner, gennem hvis hele vidnesbyrd det lyser: "Vi tror,
derfor
taler vi." Tænk på disciplene den første pinsedag og
på Paulus. Det brændte i dem, og derfor greb det andre.
Lad os, så mange som fik troens vished i eje,
våge
over denne skat; thi den kan mistes på ulydigheds veje. - Og lad
hver den, som ikke ejer den, sætte alt ind på at få
den
i eje, thi kun "hver den, som tror, skal blive frelst."
|
|