|
Tanker til 2.Tess. 2,3 |
Tænk over dette! |
Lovløshedens menneske, fortabelsens søn og modstanderen
er alle en og samme person - organisation.
Men før Kristi komme ville der ske en betydningsfuld udvikling
indenfor den kristne verden, sådan som profeterne har forudsagt det.
Apostlen sagde: "Lad jer ikke straks bringe fra besindelsen eller skræmme
hverken ved nogen ånd, noget ord eller noget brev, der foregives
at være fra os, som om Herrens dag var lige forestående. Lad
ingen vildlede jer på nogen måde. Først må jo
frafaldet komme og lovløshedens menneske, fortabelsens søn,
åbenbares, han, som sætter sig imod og ophøjer sig over
alt, hvad der hedder Gud og helligdom, så han tager sæde i
Guds tempel og udgiver sig selv for at være Gud." |
Vi nærmer os afslutningen af jordens historie, og Gud opfordrer
alle til at løfte det banner, der bærer indskriften: "Her
er de, som bevarer Guds befalinger og Jesus tro." Han opfordrer sit folk
til at virke i fuldkommen endrægtighed. Han opfordrer dem, der er
beskæftigede i vor sundhedsvirksomhed, til at slutte sig sammen med
prædikanterne; han opfordrer prædikanterne til at samarbejde
med dem, der virker i sundhedsmissionen og han opfordrer menigheden til
at tage fat på dens foreskrevne pligt, nemlig at holde den sande
reforms banner op på sin egen egn og overlade det til uddannede og
erfaren arbejdere at trænge ind på nye steder. Intet bør
siges, som kan gøre nogen modløs, for dette bedrøver
Kristi hjerte og behager modstanderen i høj grad. Alle behøver
Helligåndens dåb; alle bør afholde sig fra bebrejdende
og nedsættende bemærkninger og komme Kristus nær, for
at de må kunne påskønne de tunge ansvar, hans medarbejdere
bærer. "Slut jer sammen, slut jer sammen!" lyder vor Guddommelige
Lærers ord. Enighed er styrke; splittelse er svaghed og nederlag. |
Når det land, som Herren havde bestemt til at være et tiflugtssted
for hans folk, så de kunne dyrke Gud efter deres samvittigheds overbevisning;
det land, som den Almægtige har holdt sin hånd over i mange
år; det land, som Gud har begunstiget ved der at ville bevare Kristi
rene religion, når dette land gennem lovgivningsmagten afsværger
protestantismens principper og giver støtte til Roms frafald ved
at ændre Guds lov, da er det, at lovløshedens menneskes sidste
værk vil blive åbenbaret. Med hele deres indflydelse og styrke
vil protestanterne stille sig på pavedømmets side, og idet
de ved en national forordning gennemtvinger den falske sabbat, vil de give
liv og kraft til Roms forvanskede tro og genoplive dets tyranni og undertrykkelse
af samvittigheden. Da vil tiden være inde for Gud til at virke med
stor kraft til forsvar for hans sandhed. |
Menighederne trænger til at få deres øjne salvet
med den himmelske øjensalve, så de kan se de mange anledninger,
de har til at tjene Gud. Gud har gentagne gange opfordret sit folk til
at gå ud på vejene og ved gærderne og nøde folk
til at gå ind, så hans hus kan blive fuldt, men lige ved siden
af vor egen dør bor der mennesker, som vi ikke har vist så
megen interesse, at de kan mærke, vi tænker på deres
sjæls vel. Det er den gerning, der ligger nærmest for, som
Herren nu kalder sin menighed til at tage op. Vi skal ikke stå og
sige: "Hvem er så min næste?" Vi skal tænke på,
at vor næste er den, der behøver vor sympati og hjælp.
Vor næste er enhver, som er såret og slået af modstanderen.
Vor næste er enhver, som tilhører Gud. De skel, som jøderne
havde rejst for at betegne, hvem der var deres næste, bliver fjernet
i Kristus. Der er der ingen territoriale grænser, ingen kunstige
skillelinjer, ingen kaster eller klasser. |
I sit andet brev til tessalonikerne forudsagde apostlen Paulus det
store frafald, som ville føre til pavedømmets oprettelse.
Han sagde, at før Herrens dag oprinder, "må jo frafaldet komme,
og lovløshedens menneske, fortabelsens søn, åbenbares,
han, som sætter sig imod og ophøjer sig over alt, hvad der
hedder Gud og helligdom, så han tager sæde i Guds tempel og
udgiver sig selv for at være Gud". Apostlen oplyser endvidere sine
brødre om, at "lovløshedens hemmelighed er allerede i virksomhed".
2Tess. 2,3-4> og 7. Allerede på dette tidlige tidspunkt så
han, at der havde sneget sig vildfarelser ind i menigheden, som ville bane
vej for pavedømmets udvikling.
Til at begynde med foregik det i det skjulte, men efterhånden
som den tog til i styrke og fik kontrol over menneskenes sind, arbejdede
den mere åbenlyst. Hedenske skikke trængte næsten umærkeligt
ind i den kristne kirke. Tilbøjeligheden til at gå på
akkord blev for en tid modarbejdet af de heftige forfølgelser, som
menigheden blev udsat for under hedenskabet; men da forfølgelsen
ophørte og kristendommen fandt vej op til kongernes hoffer og ind
i de kongelige slotte, ombyttede den Kristi og apostlenes beskedenhed og
ydmyghed med de hedenske præsters og herskeres stolthed og pragt
og de erstattede Guds befalinger med menneskelige teorier og traditioner.
Konstantins såkaldte omvendelse i begyndelsen af det fjerde århundrede
vakte megen glæde, og nu trådte verden ind i kirken iført
en foregiven retfærdigheds kappe. Fra nu af bredte fordærvelsen
sig hurtigt. Hedenskabet sejrede, da den så ud til at være
besejret. Hedenskabets ånd beherskede kirken, dens lære, ceremonier
og overtro blev gjort til en del af Kristi bekendende efterfølgeres
tro og gudstjeneste.
Dette kompromis mellem hedenskab og kristendom førte til udviklingen
af det lovløshedens menneske, der omtales i profetien som den magt
der sætter sig op imod og ophøjer sig over Gud. Dette gigantiske
falske religionssystem er et mesterværk fra den Ondes hånd
et vidnesbyrd om hans bestræbelser for at anbringe sig selv på
tronen for at styre jorden i overensstemmelse med sin vilje. |
Idet trængslerne tager til omkring os, vil der ske både
en adskillelse og en forening inden for vore rækker. Nogle, som nu
er parate til at gribe til våben, vil, når der virkelig er
fare på færde, åbenbare, at de ikke har bygget på
den faste klippe; de vil give efter for fristelsen. De, der har haft stort
lys og herlige privilegier, men ikke har benyttet sig af det, vil forlade
os under et eller andet påskud. De tog ikke imod kærlighed
til sandheden, derfor vil de blive hyldet i fjendens bedrag; de vil lytte
til forførende ånder og dæmoners lærdomme og falde
fra troen. Men når forfølgelsens storme virkelig bryder løs,
vil de gode får høre den gode hyrdes røst. Selvfornægtende
bestræbelser vil blive udfoldet for at frelse de fortabte, og mange,
som er kommet bort fra folden, vil vende tilbage og følge den store
hyrde. Guds folk vil slutte sig sammen og vise fjenden fælles front.
I betragtning af den fælles fare vil kampen om overhøjheden
ophøre; der vil ikke blive nogen diskussion om, hvem der skal regnes
for den største. Ingen af de sande troende vil sige: "Jeg er tilhænger
af Paulus, jeg af Apollos, jeg af Kefas." Alle vil aflægge det samme
vidnesbyrd: "jeg klynger mig til Kristus; jeg fryder mig i ham som min
personlige frelser."
"Sådan vil sandheden blive bragt ind i det praktiske liv og forme
svaret på Kristi bøn som han har lovet før sin ydmygelse
og død: "at alle må være et, ligesom du, Fader, i mig,
og jeg i dig, at også de må være et i os, for at verden
skal tro at du har udsendt mig." Joh 17.21. Kærlighed til Kristus
og brødrene vil være et vidne til verden om at vi har været
hos Jesus og lært af ham. Da vil det tredje englebudskab vokse til
et højt råb og hele verden vil blive oplyst af Herrens herlighed." |
|
|
|